Samfund

Rekordoptag på meritpædagoguddannelserne i hovedstadsområdet

Annegrete Juul, dekan for det pædagogiske og samfundsfaglige fakultet, Københavns Professionshøjskole.

Over 300 ansøgere er denne sommer blevet tilbudt en plads på meritpædagoguddannelserne på Københavns Professionshøjskole

Mens det desværre halter med at få flere ansøgere på den ordinære pædagoguddannelse, så oplever meritpædagoguddannelserne på Københavns Professionshøjskole et rekordhøjt optag. Hele 304 ansøgere er denne sommer blevet tilbudt en plads på meritpædagoguddannelserne – til sammenligningen lød tallet på 112 optagne ved sommeren 2020.

Den rekordhøje stigning skyldes blandt andet, at Københavns Professionshøjskole har åbnet en ny sporskiftemodel målrettet ansøgere, der i forvejen har en uddannelse – men ønsker at videreuddanne sig til pædagog. Men stigningen ses også på den ”almindelige” meritpædagoguddannelse, hvor pædagogmedhjælpere med flere års erhvervserfaring gerne vil have en pædagoguddannelse.

”Jeg er simpelthen så glad og stolt over, at vi kan optage så mange studerende på vores meritpædagoguddannelser. Det skyldes benhårdt rekrutteringsarbejde og en enorm samarbejdsvilje hos kommunerne i hovedstadsområdet, der i den grad har trukket i arbejdstøjet”, siger dekan Annegrete Juul fra det Pædagogiske og Samfundsfaglige Fakultet på Københavns Professionshøjskole.

Da Københavns Professionshøjskole i februar 2021 åbnede den nye meritpædagoguddannelse som sporskifte, begyndte det som et samarbejde med Københavns Professionshøjskole og seks kommuner i hovedstadsregionen. Ud af 63 ansøgere blev 33 meritpædagogstuderende tilbudt plads på det første pilothold. Men nu – et halvt år senenere – er hele 17 kommuner kommet med i samarbejdet, og ikke mindre end 108 ansøgere er blevet tilbudt en studieplads.

”Meritpædagoguddannelsen som sporskifte har et enormt potentiale. Vi har mange akademikere på uddannelsen, som ønsker at skifte spor og arbejdsliv. De bliver ansat i en daginstitution i en af vores samarbejdskommuner, mens de løbende følger undervisningen på meritpædagoguddannelsen hos os. Og de foreløbige erfaringer er meget positive”, forklarer Annegrete Juul.

Tilsvarende er ikke mindre end 196 pædagogmedhjælpere blevet tilbudt en plads på den klassiske meritpædagoguddannelse. I sommeren 2020 var tallet 112 optagne. Den store stigning skyldes blandt andet, at Uddannelses- og Forskningsministeriet sidste år gav KP dispensation til i et femårigt forsøg at sænke erhvervsfaringskravene til uddannelsen, så man nu kun skal have mindst to års relevant erhvervserfaring for at søge ind.

”Men derudover er mange af hovedstadsregionens kommuner begyndt at videreuddanne deres dygtige pædagogmedhjælpere i stor stil. Så de investerer i deres medarbejdere – både for at fastholde dem og for at gøre dem fagligt stærkere i det pædagogiske arbejde med børn, udsatte unge og voksne”, fortæller Annegrete Juul.

Et vigtigt fællestræk for begge meritpædagoguddannelser er, at de studerende har mulighed for forsørgelsesgrundlag, mens de uddanner sig til pædagog. Uddannelserne er bygget således, at de studerende kan arbejde samtidig med, at de studerer – eller at de kan modtage statens voksenuddannelsesstøtte (SVU). Derfor ærgrer det Annegrete Juul, at politikerne på Christiansborg i deres nye uddannelsesudspil fokuserer så meget på udflytning til provinsen og helt nye studiepladser, da det slet ikke er der, at skoen trykker.

”Vi har sagt det meget klart og tydeligt til ministeren, at vi mangler studerende – ikke nye studiepladser. Og hvis politikerne gerne vil have fat i de lidt ældre studerende på f.eks. pædagoguddannelsen, så handler det i højere grad om økonomi end om geografi”.

”På vores merituddannelser, som udbydes i Hillerød og København, har vi studerende fra f.eks. Ishøj kommune over Gladsaxe kommune til Helsingør kommune. Det vidner om, at hvis denne målgruppe af studerende sikres et forsørgelsesgrundlag under uddannelse og et fleksibelt uddannelsestilbud, så er den geografiske afstand underordnet Og potentialet er stort i forhold til de alvorlige rekrutteringsudfordringer, som vi oplever på det pædagogiske område i hovedstadsregionen”, fastslår Annegrete Juul.

En af de nye studerende på meritpædagoguddannelsen som sporskifte er Line Rosenvinge, der oprindeligt har en baggrund som kunsthistoriker fra Aarhus Universitet. Hun har i sit tidligere arbejde tilrettelagt og gennemført kreative forløb i dagtilbud og indskoling.

”Det tog knap en måned, fra jeg blev opmærksom på den nye uddannelse, søgte og blev optaget. Det var en rask beslutning, som jeg på ingen måde har fortrudt. Jeg bliver styrket af at tilegne mig en pædagogisk grundfaglighed, som ligger ud over det rent kunstpædagogiske”, forklarer Line Rosenvinge.

”Til efteråret bliver jeg tilknyttet Børnehuset Fasangården på Frederiksberg, hvor jeg skal lave et forløb med arbejdstitlen ’Samvær om samtidskunst’. Det glæder jeg mig rigtig meget til”.

Selv om sommeroptaget på meritpædagoguddannelserne på KP altså er rekordhøjt, så er det stadig den ordinære pædagoguddannelse, der har det klart største antal studerende. I studieåret 2020/2021 blev 1.793 ansøgere optaget på den ordinære pædagoguddannelse.

Kommentarer