Skolestartsvenner: studerende hjælper de små elever med god skolestart
Hver 10. barn risikerer en dårlig skolestart. Det vil studerende fra Københavns Professionshøjskole gøre noget ved. De skal hjælpe børn, der har det svært med overgangen fra daginstitution til skole. Projektet hedder Skolestartsvenner og er støttet af Egmont Fonden med 3.540.063 kr.
Sommerferien er slut, og de danske folkeskoler summer igen af liv og læring. I den forbindelse går Københavns Professionshøjskole ud med projektet Skolestartsvenner, som er et nyt tilbud til børn med sociale og følelsesmæssige udfordringer. Sofie Merret, som er projektleder for Skolestartsvenner, forklarer;
”Skolestartsvenner er for børn, som har brug for lidt ekstra støtte i forbindelse med at skulle starte i skole. Fx til at forstå skolens rammer og indgå i sociale relationer. Disse børn tilbyder vi nu en frivillig skolestartsven, i form af en studerende fra Københavns Professionshøjskole, som gennem legende aktiviteter kan hjælpe med at understøtte deres socioemotionelle kompetencer.”
Tiltaget bygger på en rapport fra Egmont Fonden, som slår fast, at omkring hver 10. barn i indskolingen oplever, at deres skoletrivsel er lav. Det gælder særligt for børn med sociale og følelsesmæssige vanskeligheder. Disse børn har op til tre gange højere risiko for lav skoletrivsel samt risiko for kortere ungdomsuddannelse.
Frivillige venner
Skolestartsvenner bygger på frivillighed. Både børn, forældre og de studerende fra Københavns Professionshøjskole deltager frivilligt. Et venskab løber over 8 måneder fra skolestart til jul, hvor den studerende gennem leg og samvær hjælper barnet med de udfordringer, det oplever i hverdagen. På den måde trænes de færdigheder, der skal til for at indgå i positive relationer og opnå bedre trivsel.
Kenza på 6 år er en af de første, som har fået sig en skolestartsven. Hendes mor Fatima El-Ouaz fortæller, hvordan venskabet er med til lette overgangen fra børnehavens trygge rammer til en stor skoleverden, med alle de forventninger, der følger med;
”Skolestartsvennen hjælper med at bygge bro mellem vores datter og skolen. Vennen giver hende noget power, nogle redskaber og tro på, at hun selv kan være med til at løse de udfordringer, hun møder. Det er som om, de sammen har et neutralt rum, hvor de kan tale løsningsorienteret om tingene. Det kan nogle gange være lidt svært som forælder, fordi man selv har en masse følelser på spil.”
Studerende vil gøre en forskel
Skolestartsvennerne kommer fra flere forskellige uddannelser på Københavns Professionshøjskole, og har alle gennemgået uddannelse i at udvikle børns sociale og følelsesmæssige kompetencer. Mette Termansen, som læser til lærer, er en af dem. Og hun er, som mange studerende på Københavns Professionshøjskole, drevet af et ønske om at gøre en forskel for nogen.
”Da jeg hørte om Skolestartsvenner, var jeg sikker med det samme. Dét ville jeg gerne være en del af. Tænk, hvis jeg kunne få lov at hjælpe et barn med at få en bedre overgang til skolelivet,” siger hun og fortsætter;
”Jeg oplever det som et kæmpe privilegie at få lov at være ven med et barn og lære noget om, hvordan det ser og oplever verden. Som skolestartsven følger jeg barnets initiativer og får på den måde et unikt indblik i, hvordan de leger, tænker og agerer. Det er en form for bagdør ind til en barneverden, som jeg ikke kan læse mig til, men som kan være til stor nytte, når jeg engang er færdig som lærer.”
Stolt af studerende
Rektor Stefan Hermann fra Københavns Professionshøjskole er glad for, at Egmont Fonden har gjort det muligt at lancere Skolestartsvenner, og han ser frem til at følge projektet.
”Vi kan allerede nu se, at vi har studerende fra flere forskellige uddannelser her på Københavns Professionshøjskole, som gerne vil være skolestartsven. Jeg er meget opløftet over, at mange af vores studerende føler denne forpligtelse. Ikke mindst overfor de børn, der har det svært og har brug for hjælp og støtte”, fortæller Stefan Hermann.
Han bakkes op af Henriette Christiansen, direktør i Egmont Fonden.
”Skolestartsvenner er et innovativt tilbud til børn, der er i risiko for en dårlig skolestart. De har brug for at få en individuel støtte, der kan give dem en god og tryg overgang fra dagtilbud til skole. De frivillige skolestartsvenner kan hjælpe børnene i den svære overgang og fungere som brobygger mellem barnet, familie og det faglige personale. Hvis indsatsen viser sig lovende, håber vi, at det kan spredes til en række andre dagtilbud og professionshøjskoler”.
Kommentarer